De ce Retailbook?

Cumparatorii se plictisesc mai repede decat consumatorii. Asta am invatat dupa 10 ani de retail. Ce ne face sa cumparam? Cum devine un comerciant mai interesant decat ceilalti? sunt intrebari la care ne putem raspunde daca suntem aproape de business si cu simtul realitatii.

marți, 18 septembrie 2012

Comertul neinregistrat sau "black market"

Cand am inceput prima data sa ma confrunt cu estimarile de cote de piata, estimari pe care esti nevoit la un moment dat sa le faci, ca sa iti dai seama cum e business-ul pentru care lucrezi , nu puteam sa imi dau seama de ce totusi exista consum de alimente sau de produse cosmetice care nu se vede in vanzarile pe care le vedeam zi de zi in rapoartele firesti pe care le face orice firma de retail si nu numai.

Mi-am dat seama ca piata neagra, practic comertul neinregistrat nicaieri, acapareaza inca o mare parte din comertul romanesc. Din 2003 si pana prin 2009 am tot analizat intens chestia asta, am avut sansa sa traversez cam toata tara dintr-o parte in alta si m-am lamurit ca acest comert black sau grey ocupa o parte importanta din piata si ca nu trebuie neglijat, dar trebuie acceptat. Sa te lupti sa iei din cota de piata a acestei forme de comert e ca si cum te-ai pune contra naturii. Dar trebuie sa o urmaresti, sa stii unde e, ce e si cum e.


Comertul de tip "black market" nu este neaparat cel facut de oamenii care umbla cu genti de cafea, bomboane si pungi de detergent si care te imbie cu diverse oferte de pret, ci si comertul care se face in piata, comertul care se face un pic in paralel in micile buticuri de cartier unde de multe ori marfa de acolo nu se explica, comertul de frontiera - pentru ca oricat de dezvoltat a ajuns la noi comertul, inca se cumpara diverse articole de tip grocery si chiar fresh food aduse de la unguri, moldoveni si bulgari.
Mai este acum un tip de comert pe care eu in numesc "pink market", e concentrat mai mult oarecum pe zona de non food, textile, jucarii si alte chestii, acel comert care se practica acum pe bloguri, pe Facebook, gen " comandam de pe site-ul X din UK sau SUA si iti aducem ce vrei de acolo"...nici comertul asta nu e tocmai inregistrat, dar merge bine si daca intrati pe Facebook gasiti la o simpla cautare cel putin 10 magazine de acest gen. Cand a fost criza de scutece Huggies in Romania, am apelat personal la o asemenea forma de "pink market" pentru ca nevoia in sine depasea partea de rationament ca ar putea fi mai scump, ca poate nu o sa ajunga marfa sau ca poate nu  e tocmai corect ce fac. Si am vazut ca suntem o comunitate de astfel de consumatori si cumparatori care apelam la pink market fara sa ne gandim prea mult sub presiunea unei nevoi stringente sau a unei aspiratii majore. Si am mai observat ca cel putin pe zona de baby food si baby hygiene, cererea este mare pentru pink market.

Concluzia: exista o piata neinregistrata care merge bine si dupa regulile ei pentru ca respecta regulile basic ale comertului: "iti aduc ce ai cu adevarat nevoie, cand ai nevoie si la un pret mereu negociabil".

Am facut si o proprie estimare pentru acest an. Acum 3 ani cand am pus pe hartie aceasta analiza am zis ca piata de tip neinregistrata e undeva la 45%, acum mi se pare ca a crescut. Sunt calcule pe care le tot fac dupa ce observ, dupa ce adun informatii din presa, de la declaratii tv si tot asa. Nu pot spune ca am o metodologie, e un fel de calcul a la Ianke, Tache si Cadar, dar pe mine ma lamureste si imi tine mintea atenta la niste repede.



Chiar astept comentariile voastre la estimarile mele, pana acum m-am confruntat mereu cu cautarea de surse sau metodologie pentru aceste estimari, insa nu am gasit tot ce aveam nevoie.


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu