De ce Retailbook?

Cumparatorii se plictisesc mai repede decat consumatorii. Asta am invatat dupa 10 ani de retail. Ce ne face sa cumparam? Cum devine un comerciant mai interesant decat ceilalti? sunt intrebari la care ne putem raspunde daca suntem aproape de business si cu simtul realitatii.

marți, 12 iunie 2012

Online-ul nu mai este un "nice to have" nici in retail



Titlul acesta in pietele mature ar fi fost prafuit deja de prin 2010. Online-ul nu mai este ceva dragut si pe care il facem ca sa fie acolo si sa completeze panoplia strategiei de marketing si PR. Social media nu mai este zona aia despre care vorbim doar in gluma si pe care ne uitam doar sa vedem in ce vacante a mai fost colegul de birou.
Deja si la noi, in Romania, de anul trecut simt ca a inceput si online-ul sa fie un punct de interes pentru retaileri. Cei din FMCG au fost mai harnici la capitolul acesta, insa in retail lucrurile se misca mai greu.
Eu am ramas surprinsa de ce a facut Lidl pe Facebook cand s-a lansat ca si brand pe piata noastra, pe wall imi apareau zilnic ads-uri, updates-uri etc. Deja era prea mult la un moment dat.  Cine nu isi aduce aminte de ce a facut Mega Image tot pe Facebook sau la ei pe site cu "ghiceste pretul" sau cu alte campanii. Acesta a fost inceputul.
Lidl are acum peste 500.000 de fani pe Facebook si imi aduc aminte ca primii 10.000 i-a facut atat de repede incat am zis ca nu vad eu bine.

Mega Image are vreo 70.000 fani.
Bun, la conferintele organizate de Evensys am invatat ca nu neaparat numarul de fani conteaza, ci ceea ce faci cu ei. Daca ei reactioneaza si actioneaza, asta este important, daca poti duce un dialog cu ei. Si aici pot da exemplu pagina Bucatar real,-, care desi momentan nu are decat vreo 200 de fani, e o pagina animata, fanii sunt provocati sa fie activi, ei povestesc despre experientele lor vis-a-vis de ce sunt invitati sa faca.
Carrefour are o prezenta slabuta pe Facebook, chiar sub 100 de fani , dar cred ca isi compenseaza prezenta in online printr-un site pe care eu il vad ca ceva mai reusit si mai usor de folosit. Poate sunt subiectiva pentru ca imi place site-ul Carrefour Franta . Ei au pe Facebook tot in Franta o pagina dedicata de beauty legata clar de marca lor proprie de cosmetice.
Cora are o prezenta placuta si activa pe Facebook, cu peste 30.000 de fani, au avut o chestie simpatica de 1 iunie, au invitat fanii sa isi posteze poze din copilarie. E adevarat ca asta a facut si Farmec, insa nu asa activ.
Metro Cash & Carry cred ca a adus surpriza cea mai placuta pentru clientii sai prin crearea magazinului online. Recunosc ca inca nu m-am documentat pe acest subiect, insa numai ideea in sine e foarte buna, cred ca este si primul mare comerciant care lanseaza acest serviciu pe piata din Romania. Serviciul e adresat doar persoanelor juridice, insa e un inceput extraordinar.
Daca vorbim de magazinele online sau de magazinele mai nisate si speciale , gen Bacania Veche , mai trebuie sa scriu cel putin 2 articole separat, din care unul doar pentru Bacania Veche care deja pentru mine e magazinul ideal. De cate ori ma duc acolo e ca o vizita in magazinul de poveste, astept sa iasa de dupa rafturi bunicuta Scufitei Rosii si sa faca niste cozonaci sau Alba ca Zapada si sa faca tarta aia cu fructe pe care am vazut ca o facea in filmul de desene animate. Plus ca stii tot ce se intampla acolo urmarindu-i pe Facebook si Twitter. Nu am vazut daca au profil pe Pinterest, insa nu m-as mira sa aibe si acolo.
Se tot aduna text, insa concluzia  pentru mine si - cred ca nu  numai pentru mine - este ca retailul romanesc are nevoie de online, are nevoie de prezenta in Social Media si de o prezenta urmarita si consistenta.
Si cred ca se va dezvolta o noua bransa sau o noua disciplina , nu gasesc exact termenul. Se vor face training-uri ca cei care lucreaza in acest business sa adopte noile tendinte, agentiile de publicitate, PR si cercetare piata vor accentua partea lor de servicii cu legatura pe online si social media, departamentele de IT si cele financiare vor pregati noi instrumente pentru a vedea impactul in cifre care vine din social media si online, ce se poate masura pentru ca retailul inseamna vanzari, cifre,P&L etc etc....
Eu am mai citit recent un articol despre un studiu facut pe cei care conduc companii de food la nivel mondial si deja se vorbeste in cifre si foarte emfazat despre ce inseamna online-ul, dau aici un citat:
 "Corporate and brand websites’ and ‘email and newsletters’ are expected to register the highest investment, as identified by 43% and 42% of respective respondents." - sursa: http://www.fft.com/index.php?module=rspecial&page=specialReport&srid=8812
Maine ma duc la Marketing 360 despre care am scris zilele trecute, sper sa aud ceva despre strategia de marketing in online pe retail si sa va pot povesti . Pe agenda se anunta printre speakeri si cineva de la Metro cash and carry, asadar am siguranta ca acest subiect legat de retail, de comert, va fi dezbatut.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu